NOS Wielrennen

Boosheid bij Visma na weer zware crash: 'Wielrennen heeft enorme dreun gekregen'

Boosheid bij Visma na weer zware crash: 'Wielrennen heeft enorme dreun gekregen'

De discussie over de veiligheid van het wielerpeloton laait weer op. De aanleiding daarvoor zijn de vele valpartijen de afgelopen weken en met name de zware val van donderdag in de Ronde van het Baskenland, waar Jonas Vingegaard het grootste slachtoffer van werd.

Bij Visma-Lease a Bike zijn sportief directeur Merijn Zeeman en ploegbaas Richard Plugge het erover eens dat er nu echt iets moet gebeuren.

Zeeman: "Om te beginnen gaat het om het imago van het wielrennen en de gezondheid van de sporters. We mogen nooit accepteren dat er risico's aan deze sport zitten die onacceptabel zijn en daar hebben we allemaal een verantwoordelijkheid in."

Verdriet en boosheid

Plugge werd naar eigen zeggen heel erg verdrietig van het zien van de valpartij in Baskenland. "Omdat ik daar veel renners zie liggen, te veel om op te noemen. Dat zijn zonen van ouders, vaders van kinderen, mannen van vrouwen en die hebben ongelooflijk veel pijn."

Daarnaast voelt de ploegbaas van Visma ook boosheid. "Omdat we nu vanaf 2020 bezig zijn om iets neer te zetten, namelijk organisatie SafeR (Safe Road Cycling), die eigenlijk gewoon van start kan en moet gaan."

"Hopelijk gebeurt dat nu na weer zo'n incident, maar ik word er wel boos om dat we nog niet bezig zijn en dat we een aantal aanbevelingen nog niet hebben geïmplementeerd."

Renners wachten na de valpartij in de Ronde van het Baskenland

SafeR is een onafhankelijke instantie die de wielersport veiliger moet maken. Volgens Plugge zijn ze er al mee bezig sinds de horrorcrash van Fabio Jakobsen in Polen in 2020. Na het dodelijk ongeval van Gino Mäder vorig jaar na een crash in de Ronde van Zwitserland werd de roep om het uitrollen van het project nog maar weer groter.

Politiek proces

Dat SafeR, waar Plugge zelf een van de aanjagers van is, bijna een jaar later nog steeds niet van start is gegaan, heeft er volgens Plugge mee te maken dat het een politiek proces is geworden. "Ik wilde dat niet, maar dat is het op een gegeven moment toch geworden."

"Iedereen gaat naar elkaar wijzen en wachten op elkaar. Terwijl ik denk: dit is allereerst een menselijk ding. Het is menselijk leed. En het is ook een business-ding, wielrennen is een bedrijfstak. Die bedrijfstak heeft gisteren een enorme dreun gekregen."

We moeten niet gaan zitten hakketakken, maar gewoon hup, gaan.

Richard Plugge, ploegbaas Visma-Lease a Bike

Volgens zowel Zeeman als Plugge gaat het bij de veiligheid van de koers niet alleen over het voorkomen van bijvoorbeeld gevaarlijke gaten in de weg, maar ook zeker over het gedrag. "Van renners, ploegleiders, maar ook van een radiojournalist die op de motor zit; iedereen speelt een rol in het peloton, dus gedrag is echt superbelangrijk daarin", aldus Plugge.

"Ik denk echt dat het aandacht verdient en dat we allemaal snappen dat er een gedragsverandering nodig is", vindt ook Zeeman. Hij doelt er onder meer op "dat afdalingen niet bedoeld zijn om anderen in het verlies te rijden."

"En dat het niet geoorloofd is een andere renner af te snijden of een gevaarlijke manoeuvre te doen. Of dat het in elk geval consequenties heeft als dat wel gebeurt."

Zeeman vindt, net als Plugge, SafeR daar de ideale onafhankelijke partij voor. En ook andere teams hebben Plugge al berichten gestuurd met de nadrukkelijke wens om SafeR van start te laten gaan.

Voor de ploegbaas van Visma is het duidelijk. "We moeten niet gaan zitten hakketakken, maar gewoon hup, gaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl